czwartek, 12 lipca 2012

Chwyty durowe

Witajcie ponownie!
Jak zapewne zauważyliście wczoraj była mowa o chwytach mollowych. Dzisiaj powiemy sobie o drugich prostych, otwartych chwytach, chwytach durowych. Jak pisałam wcześniej chwyty durowe są weselsze od mollowych. Również jest ich niewiele, pomijając chwyty barowe. Jednak znając wszystkie chwyty otwarte można zagrać na prawdę dużą liczbę piosenek. Jak też już wcześniej było wspominane, chwyty durowe są zawsze zapisane dużą literą. Z czasem zaczniecie rozpoznawać, które są które. Mnie to trochę zajęło, początkowo myślałam, że to awykonalne. Tym bardziej, że zawsze powtarzałam, że słoń mi nadepnął na ucho. Na szczęście mój chłopak się uparł, że to nie prawda i jeśli tylko się chce to można się nauczyć grać na gitarze. I dzięki niemu rzeczywiście idzie mi coraz lepiej. Wracając do tematu, taka ciekawostka: akordy durowe czasami są też zwane akordami majorowymi np. akord C-major. Tak, gdybyście się kiedyś z tym spotkali i nie wystraszyli, że nie wiecie co to, bo już dobrze będziecie znać te akordy. No to pora kilka z nich pokazać. Tak jak wczoraj zaprezentuję otwarte, gdyż barowymi zajmiemy się później.

C-dur

   1   2   3   4  
o|---|---|---|---|
o|-1-|---|---|---|
o|---|---|---|---|
o|---|-2-|---|---|
o|---|---|-3-|---|
x|---|---|---|---| 

 Przypominam, że krzyżyk na 6 strunie oznacza, że jej nie uderzamy, a liczby na strunach to numery palców.

D-dur

   1   2   3   4  
o|---|-2-|---|---|
o|---|---|-3-|---|
o|---|-1-|---|---|
o|---|---|---|---|
x|---|---|---|---|
x|---|---|---|---| 

E-dur
 
   1   2   3   4  
o|---|---|---|---|
o|---|---|---|---|
o|-1-|---|---|---|
o|---|-3-|---|---|
o|---|-2-|---|---|
o|---|---|---|---| 

G-dur

   1   2   3   4  
o|---|---|-3-|---|
o|---|---|---|---|
o|---|---|---|---|
o|---|---|---|---|
o|---|-1-|---|---|
o|---|---|-2-|---|

A-dur

   1   2   3   4  
o|---|---|---|---|
o|---|-4-|---|---|
o|---|-3-|---|---|
o|---|-2-|---|---|
o|---|---|---|---|
x|---|---|---|---|

Początkowo może być Wam ciężko zmieścić trzy palce na jednym progu, ale po pewnym czasie, będzie dla Was zabawne, że wcześniej nie dawaliście rady. Przynajmniej u mnie tak było :) No i żeby dobrze chwytać akordy trzeba ciągle ćwiczyć palce. Najlepiej przed grą zrobić sobie jakieś ćwiczenia rozciągające. Po pewnym czasie nie będziecie tego potrzebować, a nawet będziecie w stanie chwycić i 5 progów na raz (co się bardzo przydaje do chwytów barowych)! Ten chwyt akurat się rzadko stosuje, ale można uzyskać na prawdę doby efekt grając go na zmianę z a-moll. A grając na gitarze dobrze od samego początku próbować tworzyć coś własnego. Ale do tego wrócę, gdy będę pisać o biciu gitarowym ;)

 Jak widać chwytów durowych jest nieco więcej. Co nie znaczy, że nie można zagrać np. G-dur. Oczywiście, że można tylko jest o wiele trudniej. Ale z czasem i to opanujecie :)
Nom, skoro znamy już chwyty i durowe i chwyty mollowe, dobrze byłoby je wytestować. Proponuję drugi kawałek którego się nauczyłam, tym razem sama, z czego byłam bardzo dumna. Zachęcam Was abyście sami szukali tabulatur i próbowali się uczyć kawałków. A kawałek który dzisiaj zagramy to Piła Tango. To był jeden z nielicznych kawałków, przy którym nie miałam problemu z biciem, gdyż w oryginale bardzo dobrze słychać gitarę. Ale dla ułatwienia powiem, że początkowo idzie dół,dół góra, dół, góra przy akordzie a, następnie dobrze uderzyć w struny aby je wyciszyć, ale i bez tego dobrze to brzmi. Przy kolejnych akordach jest dwa razy dół, dół i po każdym wyciszenie. Wierzę, że jesteście w stanie to zagrać! Zatem do tego kawałka przydadzą nam się chwyty a, d i e. Jeśli ćwiczyliście czarny chleb i czarna kawa to nie będzie problemu z przejściem z d na e. 
d        e         a
Oto historia z kantem
d           e           a
co podwójne ma dno
Gdyby napisał ją Dante   d e a
To nie tak by to szło...    d e a

i tak dalej. Proste prawda?