wtorek, 10 lipca 2012

Chwyty i tabulatura c.d.

Witajcie!
Dzisiaj znowu powiemy sobie coś o tabulaturze i podstawowych chwytach gitarowych. Jeśli już ćwiczyliście ostatnio, to pod koniec lekcji będziecie w stanie zagrać swoją pierwszą piosenkę. Ale zanim do tego dojdziemy, trochę teorii. Znacie już swoje pierwsze chwyty gitarowe, dobrze było by wiedzieć czym one są? Otóż chwyty gitarowe dzielimy na kilka kategorii. Pierwsze jakie poznałam były akordy(chwyty) molowe i durowe. Czym się różnią? Wydawałoby się, że niczym. Na przykład akord a który podałam był molowy, durowy różni się od niego tylko tym, że jeden palec przesuwa się na inna strunę. Niby żadna różnica, a jednak. Chwyty durowe są wesołe, molowe smutne. Chwyty durowe zapisuje się dużymi literami alfabetu, chwyty molowe małymi, często z końcówką moll. Które są które, przyjdzie Wam poznać z czasem. Po prostu będzie się tego trzeba nauczyć. Chyba, że wolicie wiedzieć jak coś zagrać, a nie mając pojęcia jaką ma nazwę taki chwyt gitarowy. Odradzam takiego podejścia. Pierwszy kawałek grałam właśnie taką metodą. Jednak szybko musiałam się nauczyć nazw chwytów gitarowych, bo jak inaczej wiedzieć jak zagrać piosenkę? Nie do wszystkich które mnie interesowały były tabulatury. Czasami trzeba było korzystać z zapisu właśnie nazw chwytów gitarowych przy tekście piosenki. Przy okazji, moja pierwsza piosenka to była "Czarny Chleb i Czarna Kawa" Strachów. Później się okazało, że dzięki tym samym chwytom można zagrać np. "I Dlatego Lubię Mówić z Tobą" Akurat. Zatem dobrze znać nazwy. Wracając do chwytów gitarowych, ostatnio uczę się chwytów barowych. A przynajmniej się staram. Ciężko się je gra, gdyż jednym palcem trzeba przycisnąć wszystkie struny, a pozostałymi odpowiednie progi. Jednak mają tą zaletę, że dzięki takim chwytom gitarowym, można wydobyć każdy dźwięk. Ostatni podział, tak jako ciekawostka, to taki, że wszystkie chwyty gdzie uderzamy którąś strunę bez jej trzymania na progu, to chwyty otwarte. A takie jak np. barowe, gdzie jeden palec przyciska kilka strun, to chwyty zamknięte. Tyle z teorii. Obiecałam pierwszy kawałek, to go podam. Może zaczniemy jak i ja. Nie za łatwo, nie za trudno - "Czarny Chleb i Czarna Kawa". Jedno przejście sprawiło mi to problem, jednak gdy się je opanuje, granie innych piosenek nie będzie już przeszkodą. No i najlepiej zacząć bić powoli, lepiej wolno a dobrze niż od razu próbować szybko, bo to Wam raczej nie wyjdzie. Przyspieszajcie z czasem, gdy przejścia Wam już wychodzą, struny nie brzęczą i się nie mylicie. Zatem do dzieła.



Jedzie pociąg, złe wagony A 
do więzienia wiozą mnie, C 
świat ma tylko cztery strony, G 
a w tym świecie nie ma mnie. A


Właśnie o takim zapisie mówiłam. Dlatego dobrze znać nazwy chwytów. Jak widać
piosenkę bardzo łatwo zagrać. Cały czas powtarza się A,C,G,A. Bicie gitarowe jakiego używam
to dól,dół,góra,góra,dól,góra.
Tyle na dzisiaj. Miłej gry :)